Historie van PBP
Voorbereiding PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Gerrit   
woensdag, 08 juni 2011 00:00

Enige korte info over het voorbereiden op PBP.

 

Er is geen passend recept voor iedereen voor het voorbereiden op en rijden van PBP. Wel is het zo dat, hoe meer ervaring je hebt en zo beter weet hoe je zelf als fietser in elkaar zit, je je makkelijker kunt voorbereiden.

 

In de regel is het niet voldoende om alleen de kwalificatie serie te fietsen. Het is beter om bijvoorbeeld enkele brevetten extra te rijden, met name de langere. Dit geldt vooral voor fietsers die voor het eerst aan PBP deel gaan nemen.

Ook in de periode tussen het laatste brevet en de start van PBP moet je blijven fietsen. Het hoeven dan echter niet tochten te zijn van honderden kilometers. Regelmatig (zeg twee of drie maal per week) is vaak voldoende.

Ook is het verstandig om eens een lange rit alleen te doen. Zoals een rondje IJsselmeer of zo.

Naast de brevettenserie in Zwolle worden in 2015  ook complete series georganiseerd in Maastricht, Merselo (Venray) en Ossendrecht.

 

 

Nog wat algemeenheden die voor de meesten gelden:

- slapen: ga na of je veel of weinig slaap nodig hebt. Kijk ook hoe sterk je dag-nacht ritme is.

- eten: welk eten en drinken kun je langdurig verteren. Met name wat valt niet goed. Je kunt dit eigenlijk alleen testen in de praktijk.

- nacht: hoe bevalt het fietsen in de nacht. Er zijn fietsers die het verschrikkelijk vinden om in de nacht te fietsen. In de nacht fietsen is een compleet andere ervaring dan overdag fietsen. Een brevet van 400 km met de start in de avonduren is meestal een redelijke test.

- heuvels: PBP zit barstensvol met heuvels. De 10.000 hoogte meters die men te horen krijgt, zijn door diversen (ook door mij) daadwerkelijk vastgesteld.

Maar het blijven heuvels en dus geen bergen. Geen eindeloze hellingen, maar wel veel vals plat.

- snelheid: Ga na wat een kruissnelheid is die je "eindeloos" vol kunt houden. Je zult overigens merken dat uiteindelijk toch moe wordt en het tempo zal op den duur omlaag gaan.

- dip: hoe herken je een dip bij je zelf en hoe kom je er weer uit. Herkennen: je motivatie zakt en je denkt aan vrijwel niets anders dan hoe ver het nog is.

Je kunt er vaak uit komen door wat anders te gaan doen: even stoppen, wat koffie drinken, eten, wat rusten, praten met anderen, even slapen, etc.

- solo of met support: PBP is voor fietsers, maar een deel van de deelnemers zorgt voor support onderweg. In de regel wordt het leveren van support aan een deelnemer voor de begeleiders net zo vermoeiend ervaren als het fietsen zelf.

- inlezen: probeer verhalen te bemachtigen van mensen die PBP al gereden hebben en daar over vertellen. Van de afgelopen 3 edities is veel documentatie beschikbaar.

- praten: wees niet bang om vragen te stellen, ook al zijn ze al eerder gesteld. Wordt eventueel lid van de Yahoo-discussie-groep "PBP-fietsers". Daar is veel kennis aanwezig en de meesten zijn bereid om belangeloos te helpen. Ik kan je een uitnodiging sturen om lid te worden.

 

Maar via de mail is natuurlijk ook veel mogelijk.

 

Succes,

 

Gerrit

Laatst aangepast op vrijdag, 19 september 2014 09:28
 

Free template 'Colorfall' by [ Anch ] Gorsk.net Studio. Please, don't remove this hidden copyleft!