Kwaliteit Drachten

24 september 2011

 

Weer een Kwaliteitscontrole van een toertocht. De derde al dit jaar en nu in Drachten, op een 10-tal kilometer van de vorige van eind juli. De route er naar toe ligt aan het eind wat westelijker en ik ga in het eerste deel nu over Meppel in plaats van Steenwijk. In kilometers maakt het allemaal niet veel uit.

In totaal zal het officieel 295 km worden: heen 92, terug 93 en een rit van 110 km. In de praktijk is het vaker wat meer en ik verwacht wel boven de 300 te komen.

 

Het is weer vroeg opstaan want ik heb afgesproken om om 9 uur aan de start te staan. Om half 6 fiets ik weg. Het is nog tot even na zevenen donker en het blijft lang wat mistig.

Het is stil op de weg en ik schiet goed op. Althans tot na Gorredijk. Hier mis ik de afslag naar Beetsterzwaag en fiets een 5-tal kms te ver. Overigens wel 5 kilometer over klinkers.

Als ik dan in Beetsterzwaag ben kom ik daar van de verkeerde kant binnen. Dat merk ik als ik de hele plaats al door ben en niet de gewenste afslag naar het noorden tegen kom. Ik moet dan ook nog door de plaats weer terug.

 

Na exact 100 kilometer ben ik om klokslag 9 uur bij de start. Ik schrijf me in en maak kennis met de organisatie. Ook ben ik wel toe aan een kop koffie. 20 minuten later begin ik aan de rit van 110 km. Deze voert over rustig en goed befietsbare wegen oostwaarts. Twee schaarhekken kan ik fietsend nemen. Kort voor de pauze fiets ik verkeerd, maar echt afwijken van de route is het niet. Ik kom vanzelf weer op de goede route en kan in Zijen een controlestempel halen.

Onder het genot van een kop koffie met appelgebak praat ik er met de controleurs, die ook de route uitzetters blijken te zijn. Ze hebben goed werk geleverd. De bepijling is volgens de normen.

 

Na een half uurtje vertrek ik weer. Het is inmiddels lekker zonnig en een kleine 20 graden. We zitten aan het begin van een mooie nazomer. Als ik weer 10 kilometer onderweg ben mis ik weer een afslag. Nu wijk ik wel sterk af van de route. Ik maak een lus van ruim 10 kilometer en vind de route terug. Op de achterkant van de routebeschrijving staat een kaartje. Ik bestudeer deze wat en ga verder op de kaart terug naar de start. Dat moet de 10 kilometer extra wel compenseren. Ik heb inmiddels al een voldoende indruk gekregen van de toertocht om een rapport op te maken.

 

Op de terugweg volg ik nog een keer een verkeerde afslag en maak weer wat extra kilometers. Uiteindelijk wordt de toertocht in totaal 120 km.

 

Bij terugkomst in Drachten bespreek ik het evenement. Ze hebben duidelijk hun zaakjes goed voor elkaar en de punten waar ze niet aan voldoen ligt er een duidelijke keuze aan ten grondslag, zoals bijvoorbeeld de bepijling langs invalswegen naar de start.

 

Na een uurtje begin ik aan de terugweg. Ik wil nu een wat westelijker route volgen. Na Gorredijk ga ik richting Heerenveen/Wolvega. In Nieuwehorne neem ik een pauze bij een tankstation en even verder beland ik midden in een evenement, het Flaeijelfeest. Niet uit te spreken voor niet-Friezen, maar wel erg populair. Volgens de organisatie kent het evenement (http://www.flaeijel.nl/) 25000 bezoekers.

 

In Wolvega is de volgende horde te nemen. De weg is opgebroken en als ik de (niet aangegeven) omleiding volg kom ik midden in de kermis terecht. Ik maak een nog grotere boog door het dorp en kom zo weer op de doorgaande weg naar Steenwijk. Het is nu de bekende weg via Giethoorn en Zwartsluis en om half 7 ben ik weer thuis. In totaal ruim 317 km.