Rondje Veluwe-IJsseldijk

16 juli 2011

 

Ineke doet mee met de Nijmeegse 4-daagse en ik heb het weekend voor mezelf.

Dus zo maar eens een ritje. In eerste instantie was het de bedoeling om een rondje IJsselmeer te maken, maar de weersberichten geven niet veel hoop. In het westen al snel buien en later in het hele land regen.

 

Dus maar een kleiner rondje. Met een zuidenwind is terug over de IJsseldijk een mooie optie. Heen door de oostelijke Veluwe naar Vaassen en dan doorsteken naar Terwolde.

Maar voor het zover is…..

 

Het gaat vlot de IJsselbrug over tot in Wezep. Daar moet ik onderaan de heuvel de rem weer eens losmaken. Toch loopt het wiel daarna nog steeds niet echt lekker. Wat nadere inspectie leert dat er ook nog 3 spaken kapot zijn en die leveren een klein slagje in het wiel op. Dat wordt weer een bezoek aan Dronten. Dan kan meteen de verlichting eens nagekeken worden. De onderste lamp zit nog steeds los en de knipperlichten reageren samen met de andere lampen voor.

Voor ik naar Parijs ga wil ik ook minimaal een dubbele set banden hebben, zodat ik daar met een schone lei kan starten.

 

Na Wezep de Dellenweg op. Hier voel ik al snel dat het stroef gaat en de rechtervoorband blijkt langzaam leeg te lopen. Wisselen dus. Dat kan gedeeltelijk. Ik heb wel twee buitenbanden bij me, maar geen reserve binnenbanden meer. Plakken dus. Afijn, ik heb tijd genoeg en doe het op het gemak. Na precies 20 minuten fiets ik weer. Het is echter niet voor lang, want nog geen 5 kilometer verder is het alweer raak. Weer lek. Het lijkt er op dat het lek is veroorzaakt door een oneffenheid bij de velg, maar ik kan daar niets vinden. Op de gok dat het goed gaat toch maar de band weer geplakt en de tweede reserve buitenband er om gedaan.

Ondertussen was Wim Hessels langs gekomen en we praten wat over zijn grote avontuur, de “Tour for Life” eind augustus. Dat is een sponsorrit voor een goed doel van Noord Italië naar het zuiden van Nederland.

Al met al weer bijna 20 minuten oponthoud.

 

Het gaat nu verder goed en via Tongeren en Wissel volg ik een stuk van het 200 km brevet. Bij Schaveren ga ik niet rechts, maar rechtdoor de binnenweg naar Vaassen. In Vaassen is het zoeken voor ik op de route naar Terwolde kan komen. De verwachte regen lijkt te komen, want het begint al wat te sputteren. Gelukkig niet lang en het is een schijnaanval want even later breekt de zon door en wordt het een lekkere temperatuur.

 

Halverwege Vaassen en Terwolde heb ik weer de indruk dat het te moeizaam gaat en inderdaad weer een lek. Nu is linksvoor aan de beurt. Ik heb nu ook geen reserve buitenbanden meer en moet een van de andere banden nalopen op steentjes, glassplinters en stukjes metaal.

Ik neem meteen maar een rustpauze en eet een meegenomen appeltje.

 

Het duurt 25 minuten voor ik weer fiets.

Ik ben nu 43 km onderweg en heb daar 2,5 uur over gedaan. 17 km per uur effectief. Het lijkt PBP wel.

 

Bij Terwolde ga ik eerst parallel aan de IJsseldijk om even verder de dijk toch op te gaan. Het gaat nu verder probleemloos. Meer dan 20 kilometer lang zit de snelheid tussen de 34 en 39 tot ik van de dijk af moet bij Wapenveld.

Na Hattem kan ik niet via de dijk naar Zwolle want bij de nieuwe spoorbrug wordt de ventweg opnieuw aangelegd. Ik moet over het fietspad naast de spoorbaan naar de overkant van de IJssel. Dit blijkt een hoogteverschil te zijn van 13 meter. Na ruim 3,5 uur ben ik weer thuis met 83 km op de teller.