Rondje IJsselmeer

2 augustus 2008

 

Het is al weer meer dan een jaar geleden dat ik met Peter de Rond een rondje IJsselmeer deed. Nu hoeft dat wat mij betreft ook niet elk jaar. In de praktijk is het ook maar eens in de zoveel jaar. Het kan zijn dat het volgende overzicht niet compleet is. Ik zal het later nog wel eens nakijken, maar dit zijn de resultaten tot nu toe:

 

Datum

Afstand

Fietstijd

Max

Fiets

Gem.

Opmerking

04-7-1987

350,67

12:20:33

47,0

Race

28.41

Grote groepen; voorrijders

17-5-1997

356,72

12:07:55

40,0

Race

29,40

 

03-7-1999

343,28

11:41:42

40,1

Race

29,35

Solo, voorbereiding op PBP

30-9-2001

358,63

13:10:39

40,9

Race

27,22

Bikemail; noordlus plus

19-6-2004

283,56

09:27:42

49,1

Race

29,97

Kleintje (noord); Swolland

07-7-2007

348,94

10:24:02

54,9

Quest

35,55

Met Peter de Rond

 

Met Peter had ik het er over om eens 2 maal op een dag om het IJsselmeer te gaan. Dat plan ligt er nog steeds, maar nu eerst maar eens zien of ik 1 maal in 12 uur kan doen.

Ik plan de start om middernacht en krijg dan meteen een indruk hoe het is tijdens de nachtelijke uren.

 

De eerste kilometers gaan over bekend terrein als ik de Zuiderzeestraatweg volg tot Nijkerk. Alleen tussen Nunspeet en Ermelo stap ik hier van af om Harderwijk te omzeilen.

Het gaat soepel en ik heb een kruissnelheid van rond 35. Het wordt steeds rustiger op de weg. Alleen in de grotere plaatsen is nog iets te doen.

Vanaf Nijkerk ga ik naar Bunschoten en daarna het Gooi. Hilversum valt mee, maar daarna in Bussum gaat het mis. De doorgaande weg naar Naarden is opgebroken en er is geen omleiding aangegeven. Hierdoor kom ik aan de verkeerde kant van Bussum uit en moet een paar kilometer terug om een alternatief te zoeken. Dat kost enige tijd, maar het lukt uiteindelijk wel.

 

Bij het Amsterdam-Rijnkanaal volg ik deze tot de Schellingwouderbrug om zo naar Amsterdam-noord te gaan. Vanaf hier ken ik de weg niet goed genoeg en ga verder over op aanwijzingen van de GPS. Deze leidt mij eerst naar Zunderdorp en het wordt tijd voor een pauze. Ik ben nu 4 uur onderweg en de eerste boterhammen worden verorberd.

 

Een kwartiertje later ga ik verder en volg het Noord-Hollands kanaal naar Purmerend. Hier gaat het weer mis. Ik ga 100 meter te vroeg links af en blijf het Noord-Hollandskanaal volgen terwijl ik de ringvaart om de Beemster hebben moet. Ik heb dat niet meteen door. Het is donker en dan weet je niet of je in noordelijke (goed) of noordwestelijke (fout) richting gaat. Dat wordt wel duidelijk als het eerste ochtendlicht aan de horizon komt. Ik krijg dat rechts van mij, terwijl ik het schuin voor had verwacht. Ook mis ik een paar punten die ik me van de rit van vorig jaar meen te herinneren.

Ik verwacht een keer het kanaal over te kunnen steken om zo de goede koers te volgen, maar er komt geen brug. Wel is er na 10 km in Slijkenburg een pontje, maar die vaart nog niet. Het is pas ook pas een uur of 5 in de ochtend en dus nog te vroeg.

 

Uiteindelijk kan ik een paar km voor Alkmaar pas naar rechts en moet dan de route zien te vinden naar Hoorn, Medemblik of Middenmeer. In eerste instantie houd ik nog te veel oostelijk aan en ga richting Hoorn, maar na een tijdje, als de zon om 6 uur eenmaal boven de horizon is, kan ik de route naar Medemblik vinden. Daar kan ik de “gewone” route volgen richting Afsluitdijk. Had ik in Bussum al een 4-tal kilometers extra gemaakt. In Medemblik is dit opgelopen tot 25 extra.

 

Nu volgen 2 lange stukken. Eerst Medemblik-Den Oever en daarna de Afsluitdijk. Voordeel is dat de wind in de rug is en het zonnetje lekker schijnt. Aan het begin van de Afsluitdijk neem ik weer een pauze van een kwartier om wat te eten en drinken. Het is erg rustig op de dijk. Ik ben slechts een paar fietsen tegengekomen en dan nog niet eens op een racefiets. Kennelijk is het voorjaar voor de groepen racefietsers die om het IJsselmeer gaan. Ook later in Friesland geen andere “Rondje-fietsers” gezien.

 

Op de dijk slaat in het 2e deel de slaap een beetje toe. Ik zink soms wat weg in gedachten en vergeet dan te trappen. Meestal heb ik het dan wel vrij snel in de gaten, maar in ben teruggezakt van een snelheid van ca 34 naar 28. Dit is achteraf mooi terug te zien in de data van de fietscomputer:

 

Tijd

Gem.

8:04:20

36,0

8:04:40

36,0

8:05:00

36,0

8:05:20

30,6

8:05:40

34,2

8:06:00

36,0

8:06:20

30,6

8:06:40

32,4

8:07:00

34,2

8:07:20

30,6

8:07:40

34,2

8:08:00

32,4

8:08:20

32,4

8:08:40

30,6

Hier een blokje van ruim 4 minuten met een gemiddelde snelheid steeds over 20 seconden. Ik zak 4 maal terug naar gemiddeld 30,6, terwijl de kruissnelheid rond 34 ligt.

Al met al komt dit fenomeen een keer of 10 voor.

 

Om half 9 ben ik aan het eind van de dijk. Het is dan al snel duidelijk dat ik het doel om binnen 12 uur weer thuis te zijn, niet zal halen. Het omrijden in Noord Holland heeft al met al (extra kilometers en stil-sta-tijd) ongeveer een uur gekost en het is nu nog zeker 110 kilometer, dat is ongeveer 3½ uur fietsen en ik moet zeker nog een keer een pauze inlassen.

 

In Friesland volg ik de ANWB-borden weer en met de GPS er bij kom ik over wegen waar ik nog niet eerder geweest ben. De meest gebruikte routes voor een Rondje IJsselmeer gaan langs de kust (via Hindelopen en Rode Klif/Riis) of binnendoor over Bolsward en Sneek. Ik neem een tussenweg en die gaat over Koudum en Balk. In kilometers maakt het niet veel uit. De routes zijn nagenoeg even lang.

 

In Lemmer wil ik de laatste grotere pauze houden en zoek daar een plek om even te parkeren. Bij een supermarkt sta ik stil op een parkeerplaats, maar word daar vrijwel meteen weer weggejaagd door een middenstander die er een snackauto wil neerzetten. Ik verhuis maar naar een garage-tankstation met shop en koop wat drinken. Het is in de stad al vrij druk met toeristen en winkelende bewoners. Moeizaam kom ik dit toeristenstadje weer uit.

 

Ik wil over het “oude land” terug naar Zwolle, dus niet door de Noordoostpolder en zoek de route naar Kuinre. Dat blijkt makkelijker dan gedacht, want in plaats van de normale route neem ik een afslag te vroeg en die blijkt precies uit te komen op de weg naar Kuinre.

Het is nu een lang stuk door het Kuinderbos, voor ik op de dijk kom naar Blankenham en Blokzijl. In Blokzijl is het erg druk en de sluis (die van Kaatje) is open en ik moet zeker 5 minuten wachten voor ik weer verder kan.

 

De laatste kilometers zijn bekend terrein en om precies 1 uur ben ik weer thuis, een uur later dan gehoopt. Precies dat uur dat ik in Noord-Holland verloren heb. 2 maal om het IJsselmeer binnen 24 uur zal op deze manier dus moeilijk worden. Een tweede lus gaat altijd langzamer dan een eerste. Het zou kunnen als ik van Lemmer door de polders zou gaan via de Ketelbrug en Almere. Dat moet ongeveer 60 kilometer korter zijn en dat levert twee uur winst op. Misschien in 2009 een poging.

 

Gemiddelde snelheid: 32,22         Fietstijd: 11:21:41                       Afstand: 366,06 km

Hoogste snelheid: 52,9                   Pauzes: 01:38:00