Kwaliteit – Hoogeveen

Ronde van Drenthe

10 maart 2012

 

Het gaat hier om de Toerversie van de Profronde van Drenthe. In het verleden is dit ook georganiseerd als Cyclo Sportive. Nu is het een “gewone” toertocht van 60, 90 of 120 km. Ik kies voor de 120, zodat ik met Zwolle-Hoogeveen vv (2 maal 45 km) voor het eerst dit jaar boven de 200 km kom.

 

Als ik om kwart over 6 vertrek richting Hoogeveen is het nog donker en het regent licht. De start is tussen half 8 en 8 uur. Dit is zo vroeg om ruimte te hebben voor de Profrondes van zowel de heren als de dames. Met name de VAM-berg en de kasseistroken zijn obstakels waar je niet iedereen tegelijk over heen wilt laten gaan.

 

Na een korte kennismaking met de organisatie vertrek ik even na 8 uur voor de toertocht. Het blijft nu de rest van de dag, op een klein buitje na, zo goed als droog. De route voert eerst westwaarts richting Ruinen. Het zijn rustige wegen en in de buurt van Dwingeloo is er een eerste korte kasseienstrook. Deze is goed te doen. Met een grote boog gaat het nu oostwaarts en op de VAM-berg is de eerste controle. De VAM-berg is een grote vuilnisberg van ongeveer 1 bij 0,5 km. De bult is geheel afgedekt met een zandlaag en er zijn paden gemaakt om naar boven (ruim 30 meter boven het maaiveld) te gaan.

Het eerste stukje omhoog is 22%, daarna langzaam minder steil. Ik kan alles fietsend volbrengen en na 99 km (vanaf Zwolle) genieten van een gratis kopje koffie.

 

Na een kwartiertje vertrek ik weer. We gaan verder oostwaarts tot dicht bij Emmen, waarna het weer naar het noorden gaat. Hier is in Schoonoord een tweede controle. Ook hier blijf ik niet te lang. Als snel volgt nu de langste kasseienstrook. In totaal 2,5 km. De eerste kilometer is nog goed te vermijden door gebruik te maken van een fietspad dat een 10-tal meters naast de strook in het bos ligt. Na die kilometer is het ploeteren. Ik maak nog even gebruik van een smalle reep zand die naast de kasseien ligt, maar die is modderig en grassig. Met een vaartje van 15 km/uur hobbel ik daarna over de keitjes naar het einde van de strook.

 

In de buurt van Westerbork krijg ik nog een lekke linker voorband ik wissel de binnen- en buitenband. Het valt me daarbij op dat vrijwel geen enkele andere deelnemer mij inhaalt. Het was ook al een tijd geleden (kort na de controle) dat ik de laatste voorbij was gegaan. Pas als ik vrijwel klaar ben om weer te vertrekken komen mij wat andere deelnemers achterop.

 

Om ongeveer kwart voor 1 ben ik terug in “De Tamboer” en heb een gesprek met de organisatie. Het was een prima tocht, hoewel het op een aantal (administratieve) puntjes nog wel verbeterd kan worden. Daarbij vind ik dat het inschrijfgeld (15 euro) aan de hoge kant is. Je krijgt daar overigens wel een forse verzorging voor (in De Tamboer was alles gratis en op de VAM-berg ook). Normaal kost de inschrijving voor een vergelijkbare rit zonder verzorging een euro of 3. Voor die 12 euro verschil heb ik 3 koffie, een kop soep, een broodje en een cola gehad.

 

Als ik om half 2 weer huiswaarts wil gaan, staat de rechtervoorband lek. Weer wisselen dus.

Na 10 minuten zoek ik de weg uit het centrum van Hoogeveen richting Zuidwolde. Na een fikse omleiding vind ik op gevoel de juiste route. Er staat nu 180 km op de teller en ik voel dat de krachten afnemen. Ook krijg ik geleidelijk aan dorst. In Zuidwolde en Balkbrug zie ik geen tankstations met shop waar ik wat zou kunnen inslaan, maar ik weet dat er in Nieuwleusen mogelijkheden zijn. Even na Nieuwleusen is er een bakkerij met levensmiddelen en daar koop ik en literfles Fanta die meteen al voor de helft leeg gaat.

Rond kwart voor 4 ben ik na 230 km weer thuis. Het gemiddelde van 31,5 valt uiteindelijk nog wel mee.