2e maal Kwaliteit Surhuisterveen

27 juli 2013

 

Vandaag weer eens een grote rit. De planning is een kleine 300 km voor de kwaliteitscontrole van de Pieter Weening Classic. Dat is in Surhuisterveen, bij Drachten. Twee jaar geleden heb ik deze rit ook al eens gecontroleerd, maar toen werd het nog georganiseerd vanuit Buitenpost (Zie: Kwaliteit Surhuisterveen). Nu is er een zelfstandig wielercomité dat naast de toertocht een paar dagen later ook een profronde organiseert.

 

De omstandigheden lijken beter te zijn dan toen. Hoewel, ….

Het KNMI spreekt van temperaturen tot 30 graden en in de middag stevig onweer of regen. We zien wel. Ik vertrek om goed 6 uur en hoop rond half 10 de 105 km naar de start overbrugd te hebben. Dan een rondje van 60 km en weer 105 terug. Samen 270 km.

Het is niet koud met een graad of 17, maar buiten Zwolle duik ik de mist in. Deze lost maar langzaam op en in Surhuisterveen is het nog steeds licht mistig. Het doet het tempo geen kwaad want met een gemiddelde van bijna 33 ben ik ruim op tijd bij de start.

 

Onderweg niet veel hoogtepunten. Het is in de regel rustig. Alleen in Zwartsluis is het vrij druk. Op de terugweg blijkt daar een braderie te zijn en kennelijk was men aan het voorbereiden. Ook een braderie een stuk verder in Makkinga, maar die was al volop aan de gang en ik kon er nog net langs.

Ook kom ik kort voor Frederiksoord nog een andere (oranje) Quest tegen. Dat zie je toch niet veel zo in de ochtend.

 

Tegen de tijd dat ik me inschrijf voor de toertocht, breekt langzaam de zon door en wordt het warmer. Ik schat dat het zo rond de 25 wordt. Maar de 30 halen we niet.

De toertocht zelf is druk bezocht. De organisatie spreekt van ongeveer 2700 deelnemers en dat is veel. Het zit dan ook goed in elkaar, hoewel ik persoonlijk wat liever gehad dat de routes van “dikke banden” deelnemers (25 en 40 km) en de toerders (60 en 100 km) meer gescheiden waren. Nu was het soms wat dringen op de fietspaden. Overigens gingen de routes meestal over rustige, landelijke wegen door redelijk bosrijke streken.

 

De controle/pauzeplek was bij het Ronostrand, een recreatieplas tussen Rolde en Norg. Die konden de drukte naar mijn idee goed aan.

Opmerkelijke zaken ben ik verder niet tegen gekomen en rond een uur of 12 was ik weer terug bij de start. Na even wat rondhangen had ik nog een gesprek met de organisatie. De twee sterren die ze aangevraagd hadden werden het net niet. Het missen van een redelijk eenvoudig op te lossen puntje zal ze doen besluiten om het volgend jaar weer te proberen.

 

Na een uur vertrek ik weer en zie al snel dat er een loodgrijze lucht voor mij hangt. Dat zal een bui worden. Vraag is alleen hoe intens. Ik ga niet terug over de weg die ik op de heenweg had. Ik wil in elk geval Makkinga (met braderie) vermijden en houd een wat westelijker route aan. Ik kom tot vlak onder Drachten en passeer door een tunneltje de doorgaande weg naar Emmen om deze een aantal kilometers te blijven volgen. De wolken voor mij worden nu wel erg dreigend en bij de eerste druppels stop ik om de klep er op te doen. Dat blijkt niets te vroeg want onmiddellijk barst de bui los. Eerst veel wind en zware regen, daarna minder wind en gestage regen. Gelukkig weinig onweer. Het zicht is met deze intense regen erg beperkt, maar gelukkig is het rustig op de weg. Ik volg de wegen en sla af als het moet en doe dat soms op gevoel. Het zijn binnenwegen en er is weinig aangegeven. Het blijkt dat ik redelijk efficiënt de geplande route volg want na een lang stuk Jubbega zie ik de borden naar Oldeberkoop en dat was net de bedoeling. In Oldeberkoop wordt het weer zo goed als droog en ik ga vandaar eenvoudig door Wolvega richting Steenwijk.

 

Ik leg nog even aan in De Blesse voor een korte stop en bel naar huis over de verwachte terugkomsttijd. Een half uurtje eerder dan vooraf gepland. Het gaat redelijk vlot verder. Bij Giethoorn komt de zon er weer lekker door en rond een uur of 5 ben ik weer terug thuis.

278 km met 32 gemiddeld is redelijk goed te noemen.