Kwaliteit Zevenbergen & Weesp

18 en 19 mei 2014

 

Twee Kwaliteitscontroles dit weekend. In Zevenbergen (NB) en Weesp.

Eerst Zevenbergen, de TMS-tocht.

Het is een stralend weekend met middagtemperaturen van net boven de 20 graden. Veel zon en weinig wind. Zevenbergen is 160 km van Zwolle en dat vind ik te ver om met de Quest te gaan. Het is een groepstocht met gezamenlijke start om 9 uur en dat zou betekenen dat ik rond 2 uur in de nacht op zou moeten staan.

Met de auto dus en de racefiets achterin. Na een voorspoedige rit start ik om 9 uur met de traagste groep (gemiddeld 25). Het gaat eerst langs wat grotere wegen via Klundert naar Moerdijk. Moerdijk is een klein plaatsje met 1300 inwoners, maar een gigantisch industrie terrein.

Vermoedelijk is dit wat minder interessante deel in de route opgenomen vanwege de sponsor. TMS is een industrieel bedrijf dat (bijna) alle kosten sponsort die gemaakt worden door deelnemers. Zo was de inschrijving gratis. Maar ook kregen we bonnen voor een consumptie bij de start, een voor op de controle, een voor bij de finish en ook onderweg nog een flesje drinken met een koek.

Tot slot ook bij terugkeer in Zevenbergen nog een broodje en kregen de deelnemers die voor-ingeschreven hadden een wielershirt.

 

Na Moerdijk kwamen we in Zuid Holland en volgden we wat binnenwegen langs de rand van de Biesbosch, waarna met een pontje (ook gesponsord) een weg door de Biesbosch genomen werd. Bij Werkendam was de controlepost. Het was er erg druk. Alle drie de groepen die aan de rit deelnamen kwamen vrij kort na elkaar binnen. Dat is dan wel 150 man/vrouw die gelijktijdig een kop koffie wil.

Uiteindelijk weet ik een kop koffie met een appelpunt (nee, die was niet gratis) te bemachtigen.

 

Na een goed half uur vertrekken de groepen weer en gaan we via Hank, Raamsdonkveer en Geertruidenberg weer Noord Brabant in. Daarna door open gebieden aan de zuidkant van de Biesbosch via Drimmelen en Zevenbergschenhoek terug naar Zevenbergen.

 

Een mooie rit door voor mij nagenoeg onbekend gebied. Ik herkende een paar stukjes die we wel gefietst hebben met een eerdere Lowlands1000 of Lowlands1200. Met name de brug bij Raamsdonkveer die ik voor het eerst overging voor het kennismakingsweekend in Chaam voor de eerste Parijs-Brest-Parijs deelname (Zie hier).

 

Terug is er met de auto fileleed en een omleiding. Ik ben een uur langer onderweg dan heen.

 

Zondag naar Weesp. De Waterland tocht.

Met de Quest moet de 90 km naar Weesp in drie en een half uur, inclusief wat zoeken en een plaspauze, te doen zijn. Het is dan wel de kortste route volgens de ANWB routeplanner en die is niet altijd even eenvoudig te volgen. De route gaat dwars door de plaatsen Kampen, Dronten, Lelystad, Almere en Muiderberg. In de eerste 2 ben ik bekend en ook door Almere lijkt eenvoudig. Lelystad is moeilijker want daar gaat de route dwars door woonwijken en de ervaring leert dat het in Lelystad vaak verkeerd gaat. Muiderberg kun je vrij simpel omheen. We zien wel. Ik ga maar uit van 100 km.

 

Om half 6 vertrek ik. Het is al voldoende licht en ik probeer de ANWB route zoveel mogelijk te benaderen. Dat lukt meteen al niet want bij Kampen is de doorgaande weg opgebroken. Ik neem de voor mij gebruikelijke route via de zuidelijke brug over de IJssel. Dit levert meteen de eerste paar extra kilometers op. Door Dronten heb ik in 20 jaar niet meer gedaan, maar de weg is nog steeds hetzelfde. Wel is de aanblik van de omgeving sterk veranderd.

 

Na Dronten het fietspad naar Lelystad. Ik neem hier een eerste sanitaire stop (er volgen er daarna nog 3). Kort voor Lelystad kom ik regelmatig borden tegen met “fietsers Almere linksaf” en ik besluit dit maar te doen. Dit lijkt OK, maar na een tijdje vermoed ik dat ik een te oostelijke route heb. Ik ga rechts af, weer “Almere” volgend en kom uit bij het Larserbos, waar, bij de aanwezige verkeerslichten, de Vogelweg begint. Deze weg ken ik. Het is alleen wat te ver naar het oosten en ik sla dan ook na de Knardijk rechtsaf om op de westelijker gelegen route van de ANWB uit te kunnen komen. Dit laatste gaat goed en rest van de route gaat nu grotendeels zoals gepland. Almere door is eenvoudig. Ik moet alleen dicht bij de spoorbaan zien te blijven.

De Hollandse brug over. Toch maar om Muiderberg heen (fietst wel zo prettig) en bij Muiden links af. Dat laatste was de bedoeling, maar andere fietsers volgend, zie ik de afslag over het hoofd. Weesp staat ook niet aangegeven, of het is erg onopvallend gebeurd. Ook later, op de terugweg, zie ik er geen aanduiding. Zo fiets ik bijna een kilometer te ver.

 

Na Muiden nog een grote bouwput waar ik weer even moet zoeken en eenmaal in Weesp herken ik de route weer van een vergadering ruim een jaar geleden. Ik ben om kwart voor 10, na 108 km, op de plaats van bestemming. Ik schrijf me in, neem een koffie en vertrek weer.

 

De route die ik volg heet “Waterlandtocht” en de omgeving is zo goed als onbekend voor mij. Alleen het stuk langs het Amsterdam-Rijnkanaal en de Schellingwouder bruggen ken ik van rondjes IJsselmeer.

Eerst door weer een grote bouwput Weesp uit. Via een brug het AR-kanaal over en aan de westkant van het kanaal richting Amsterdam. Het fietst redelijk eenvoudig en het wegdek is goed. Wel is het erg druk met fietsers, wandelaars en hardlopers. Maar de weg is breed en er is zo goed als geen gemotoriseerd verkeer.

 

Na de Schellingwouder bruggen is het meteen rechtsaf. Je bent Amsterdam uit voor je het in de gaten hebt en na wat tuinhuisjes kom je in een open polderlandschap: Het Waterland”. Veel smalle wegen of fietspaden. Na Ransdorp fietsen we een hele tijd langs en soms op de IJsselmeerdijk. Je ziet Marken liggen in het water. Eerstvolgende plaats is Monnickendam. Hier lijkt de drukte op de wegen z’n tol gehad te hebben. Ik zie een groep fietsers van een man of 10 stil staan en er ligt iemand met bloed op de grond. Ik besluit maar door te fietsen. Zo te zien kijken ze uit naar een ambulance en mijn hulp zal niet veel kunnen toevoegen.

 

Er komen ons steeds vele wandelaars tegemoet op de route naar Purmerend. Waarschijnlijk deelnemers aan een georganiseerde wandeltocht. De wegen zijn niet al te breed en soms lopen ze links, soms rechts. Het blijft goed uitkijken. In Purmerend buigen we af naar Ilpendam, waar in het centrum van de plaats een gelegenheid is om pauze te nemen.

Ik neem koffie met gebak en vertrek weer. Al snel mis ik mijn tasje met de portemonnee en ik realiseer me dat ik die op het tafeltje heb laten liggen. Terug dus om het tasje weer terug te krijgen. Weer 2 km extra.

 

Het gaat nu een tijdje langs het Noord Hollandskanaal terug richting Amsterdam. Daar gaat de route door IJburg en vandaar terug richting Weesp. Ik mis een pijl bij een wegopbreking en moet even zoeken om bij de finishplek terug te komen.

 

Weesp-Waterland

 

Ik blijf een half uurtje op de finishplek, drink wat en vertrek voor de terugrit. Ik wil nu via de zuidkant van Almere en Elburg terug naar Zwolle gaan en kijken hoe ver dat wordt. Uiteindelijk zal de terugrit me 98 km kosten. 10 km minder dus dan de heenrit.

 

Het stuk Weesp-Muiden-Muiderberg is nu bekend. In Muiden is het erg druk met toeristen, dagjesmensen en zo. Stapvoets fietsen is alles wat mogelijk is, maar daarna gaat het weer vlot tot Muiderberg. Hier word ik door de ANWB borden door de plaats zelf gestuurd. Niet om, maar wel druk en slechte klinkerwegen.

Na de Hollandse brug volg ik de borden naar Zeewolde of Dronten wat maar van de twee aangegeven is. In Almere Haven is gezellig druk rond de haven. Aan de rand van Almere Haven is het nog even zoeken en gokken waar ik heen moet, maar uiteindelijk kom ik ”vanzelf” weer bij het begin van de Volgelweg uit. Het is nu 22 km lang deze weg volgen tot het Larserbos. Ik weet het en de eindeloosheid is bekend. Je kunt het stuk opdelen in gedeeltes: eerst links van de weg fietsen, oversteken, rechts verder. Dan het mastenpark voor (radio)zenders en weer terug naar links van de weg. Daarna de Knardijk, de scheiding tussen Oost en Zuid Flevoland. Daarna zie je al snel de verkeerslichten van de weg Harderwijk-Lelystad.

 

Nu om het Larserbos heen en langs de achterkant van Flevo(n)ice richting Biddinghuizen. Hier moet ik rechtdoor, maar ik denk niet na en ga rechts af. Ik kom nu uit op de weg Harderwijk-Elburg. Het maakt niet veel uit met de geplande route die westelijk van Walibi gaat. Ik ga er nu oostelijk langs.

De ophaal-brug over om de polder uit te gaan en langs Elburg, waar ik bij de rotonde naar Hoge Enk uitkom. Nu nog 20 km naar huis, maar deze weg is uitermate bekend omdat ik hier meestal voor woon-werk langs kom.

Om een uur of 5 ben ik na 279 km weer thuis. Nu relaxen en nog even van het mooie weer genieten.