Kwaliteit Groningen

Bauke Mollema Tocht

9 augustus 2014

 

Op de vertrouwde tijd van 5 uur gaat de wekker. De regen komt met bakken uit de lucht en volgens het KNMI zouden er in de ochtend nog verscheidene buien kunnen vallen. Rond de middag moet het dan behoorlijk opknappen. Ze hebben gelijk gehad. Maar zo ver is het nog niet.

 

Ik kies voor de 65 km om niet al de laat weer thuis te zijn. Ik kan starten tot 11 uur en als ik om goed 6 uur van huis ga moet dat ruim te doen zijn. Voor de 110 (en 165) is het starten tot 10 uur. Bovendien ben ik dan weer later thuis vanwege de langere afstand.

Als ik de routeplanner raadpleeg zie ik dat deze mij via Stadshagen naar Hasselt laat gaan. Dat was me al een aantal keren opgevallen en ik besluit om het een keer op die manier te proberen. Het scheelt een aantal kilometers door de stad en het moet een paar kilometer korter zijn. De route is meteen al anders. Normaal is zuidwaarts wegfietsen richting de Veerallee. Nu noordwaarts om naast het Kamper lijntje onder de A28 door te geen. Dan de brug over het Zwolle-IJsselkanaal op en bovenop het afslagje naar de Hasselterdijk te nemen. Dan is het gewoon de dijk volgen tot je bij Hasselt bent. Het fietst makkelijk en het wegdek is overwegend goed. Na de brug van Hasselt zie ik 12 km op de teller staan. Dat was via de “Vecht-route” ongeveer 14 km. Nu toch een paar km korter.

 

Ik ga verder naar Zwartsluis. Het regent regelmatig, maar omdat de wind achter is heb ik er niet veel last van. Na Zwartsluis rechts af langs het kanaal richting Meppel. Dit kanaal kan ik volgen tot ik bijna bij Assen ben. Bij Meppel neem ik een korte sanitaire stop. Het is erg rustig op de weg en ik schiet goed op. Mede door de gunstige wind ligt de kruissnelheid zo rond de 35 a 36 km/uur.

 

Langzaam aan wordt de regen wat buiiger. Bij Assen verlaat ik het kanaal om via Norg naar het noorden te gaan. Door Assen is wel iets korter, maar over Norg is makkelijker. Af en toe komen mij auto’s achterop met mountainbikes op de drager. Ik vraag me af waar die naar toe gaan. Dat blijkt Norg te zijn want even later zie ik een spandoek aan de kant van de weg. Hier wordt gesproken over een “Veldslag om Norg”. Net buiten Norg voel ik het achterwiel wat zwabberen. Dat moet een lek zijn. Ik zie vlak voor me een afslag naar een parkeerplaats en kan de fiets overdekt bij een vervallen recreatiepark zetten. Dat was maar goed ook want even later barst weer een flinke bui los.

Het is overigens het eerste lek in ruim 5000 km. Nog nooit kon ik zo lang fietsen zonder ook maar een lekke band. Het vorige “record” was ruim 4800 km toen ik voor het eerst met een Quest ging fietsen.

Wat lekke banden betreft is er meteen nog een tweede record gevestigd. Ik weet alleen nog niet hoe. De rechter voorband zit er na vandaag al meer dan 11000 km op. Tot nu toe stond het record op 10031 kilometer.

 

Ik wissel banden en een klein kwartiertje later vervolg ik de route naar Groningen. Na Yde en De Punt kom ik op de oude weg tussen Assen en Groningen. Deze volg ik tot Haren om daar binnendoor naar Waterhuizen te gaan. In Haren nog een klein incidentje. Bij een spoorwegovergang zijn wegwerkers bezig. Ik zie verkeersregelaars staan, maar die doen verder niets. Ik zie dat ik de overweg over kan en doe dit met gepaste snelheid. Terwijl ik er over heen ga hoor ik geroep achter mij. Kennelijk mocht ik er toch niet over. Ik ben nu al zo ver dat ik er bijna overheen ben. Aan de andere kant van de overweg staat ook een regelaar en die kijkt mij boos aan. Ik ben zelf ook wel eens verkeersregelaar en als je iemand wilt laten stoppen kan dat door verkeerstekens (hand opsteken) en niet door iemand achterna te roepen.

Ik besluit om er verder maar geen woorden aan vuil te maken. Ik heb de tijd nodig en geen zin in discussies.

 

Ik kom nu in Waterhuizen en vandaar volg ik de instructies die ik thuis opgezet heb. Dat gaat via Engelbert/Midddelbert, een stukje in tegengestelde richting aan het laatste 400 km brevet.

Nu een kanaal over en na een stuk vrijliggend fietspad vind ik eenvoudig de start van de Mollema tocht. Het is kwart over 10 en er staan 114 km op de teller. De regenwolken maken geleidelijk aan plaats voor stukken blauw in de lucht.

Ik vul een inschrijfformulier in en betaal € 25,00. Dat is een hoop geld voor een ritje over 65 km (ruim 38 cent per kilometer). Wat daar tegenover staat zullen we wel merken.

 

Het is lekker druk. Ik krijg volgnummer 1744 op een sticker die om de zadelpen moet. Dat zal niet gaan want een zadelpen heb ik niet. Ik berg het nummer maar op, samen met een bonnetje van Aa-drink. Ik krijg de mededeling dat ik dat bonnetje goed moet bewaren.

Ik ga op pad en realiseer me dat ik eigenlijk een koffie had willen drinken. Maar het is een route van 65 km en dat wil meestal zeggen dat met 30 a 40 km er wel een pauzeplek zal zijn. Dat uurtje kan ik nog wel wachten.

 

Het gaat door de rand van Groningen westwaarts en ik kom door bekende en onbekende plaatsen. De diverse lange ritten vanuit Zwolle doen ook regelmatig dit gebied aan. De route gaat veel langs grote kanalen. De schilderachtige weggetjes die Groningen ook moet kennen zien we helaas niet veel.

Na ruim 40 km komen we voor de tweede maal in Zuidhorn en hier blijkt op een dorpsplein de pauze-/verzorgingsplek te zijn. Eten en drinken zijn hier gratis en ik neem een pakje drinken en een banaan.

 

Het gaat nu een tijdlang voor de wind en het tempo zit er lekker in. Ook de vele racefietsers kunnen nu profiteren van de wind en ik haal nu nog maar sporadisch racefietsers in.

In de laatste kilometers zit nog een kasseienstrook, maar daarna zijn we vrij snel terug bij de startplek. Ik haal mijn pakketje (tegen inlevering van het bonnetje) bij de stand van Aa-drink (een bidon, een gelletje en een flesje sportdrank) en bij een andere stand een koffie en een hamburger. Net als ik het in ontvangst heb genomen komt er een forse windvlaag en het dak van de stand wordt opgenomen. Het dak kantelt en valt weer neer. Daarbij komt het tegen de achterkant van de stand en drukt de koffiezetapparatuur om. Dit valt op de grond en gaat stuk. Ik zal de laatste zijn die koffie kon nemen.

 

Het is nu een uur of 1 en ik maak me gereed om terug te gaan richting Zwolle.

De tocht is me tegen gevallen. Ik had een mooiere route verwacht en ik vind de kosten erg hoog. 10 euro was meer dan genoeg geweest. Later als ik thuis ben neem ik de paperassen nog eens goed door en dan lees ik dat ik voor de start een shirt af zou kunnen halen. Dat heb ik dus geheel gemist. Ik wist het niet en niemand heeft me er op attent gemaakt. Je zou verwachten dat daar bij de inschrijving aandacht aan moet worden besteed.

Weer later zoek ik de site nog eens op en dan blijkt daar te staan dat het shirt alleen voor voorinschrijvers is. Zoek het maar uit.

Ik stuur in elk geval nog een mail naar de organisatie betreffende de gang van zaken. Die reageren met een nietszeggende mail in de trend van “we zullen het bij de evaluatie mee nemen”. Boek dicht dus.

 

Terug neem ik dezelfde weg als heen. Het is nu volop zonnig en dat maakt het prettig fietsen. Wel is er erg veel wind (zuidwest 4 tot 6) en die is de hele weg vol tegen. Wel wordt de wind landinwaarts geleidelijk wat minder. In Haren vermijd ik de spoorweg overgang van de heenweg. Dat is overigens nauwelijks om. In Norg is de slag om Norg nog in volle gang en ik moet opletten voor mensen die zonder uitkijken over straat wandelen.

 

In Smilde neem ik een stop bij de shop van een tankstation.

Het tempo blijft goed en ik kan een kruisnelheid van 30 a 32 volhouden. Na nog een paar korte stopjes ben ik tegen half 6 weer thuis. In totaal 296 km op de teller; gemiddeld 31 km/uur en dat vind ik heel netjes.