Kwaliteit Scherpenzeel

20 september 2014

 

Vandaag weer eens naar Scherpenzeel voor een controle. Het is de tweede keer dat ik daar naar toe moet. Begin vorig jaar ook al eens (zie: verslag DallaCollina.)

De starttijden liggen voor de 60 km heel redelijk. Tot 12 uur kan ik inschrijven. Ik wil het toch wat eerder doen in verband met een feestje in de avond.

Om 8 uur vertrek ik van huis. Het is mistig, maar al wel licht. Bij Wezep op de Rondweg verzamelen zich achter mij een stuk of 6 autos. Door de mist durven ze niet in te halen en ik maak extra tempo. Ik kruis er met circa 42 km/uur. Mogelijk net iets te snel zo in de vroege ochtend, iets dat ik later op de dag ga merken.

 

De eerste 50 kilometer zijn identiek aan de route die ik wekelijks als woonwerk-rit neem. Het gaat vlot en bij Garderen zie ik dat ik zelfs sneller ben dan vaak voor de woonwerk-rit. Het gemiddelde staat op dik 34. Na Garderen via Stroe en Kootwijkerbroek naar Barneveld. Ik volg hier de borden voor fietsers naar Scherpenzeel en een aantal rotondes later en 12 km verder ben ik bij de startlocatie. Naast de man van de inschrijving tel ik nog 1 fietser in de voetbalkantine. Ik schrijf me in en informeer naar het aantal deelnemers. De meesten zijn al vertrokken en doen de 120 km route. Ik zou ongeveer starter nummer 100 kunnen zijn. Bij terugkeer later hoor ik dat er in totaal 83 deelnemers waren.

 

Na een kop koffie vertrek ik. Het begin van de route lijkt een kopie van de route die ik vorig jaar heb gefietst. Later buig ik naar links af en gaat de route met de klok mee, waar die vorig jaar tegen de klok in ging. Wel een route die steeds in de nabijheid van die van vorig jaar bleef. Het valt me op dat er nog meer pijlen op de route staan. Naast de gele bordjes met roze punt die ik moet volgen, zijn er ook lange tijd witte borden met een rode kant van VLS. Ook in het tweede deel kom ik deze borden weer tegen. Navraag na de rit leert dat een samenwerkingsverband met een externe organisatie afgeketst is. Wel organiseren nu beiden de rit op dezelfde dag. De andere organisatie (VLS dus) start in Papendal.

 

Het gaat door een langzaam wat optrekkende mist net ten noorden van de A12 richting Ederveen en vandaar over binnenwegen naar Ede.

We maken een grote bocht langs de noord-, west- en later zuidrand van Ede. In het noorden is een wegopbreking die zorgt voor wat geslinger door een woonwijk en ik interpreteer een routepijl niet juist en fiets net voor een brug te vroeg rechtsaf.

Ik draai om en ga nu net na de brug rechtsaf. Dat leidt naar een fietspad langs een hoofdweg waar een lange file (2 a 3 km) met autos staat. Wij hebben er als fietsers geen last van.

 

Na Ede binnendoor naar het zuiden waarbij kort voor Rhenen een pauzeplek gevonden is op een mini-camping. Ik ben de enige gast. Er schijnen wel een aantal mensen geweest te zijn. Volgens de beheerster waren die wel veel langer onderweg geweest. Kennelijk deelnemers met dikke-banden-fietsen.

Ik neem koffie met en plak cake en vertrek na een minuut of 20 weer. De mist is nu zo goed als weg, maar ik hoor in de verte gerommel van onweer. Ook is het in het noordwesten erg donker.

 

De route gaat nu langs Rhenen door de bossen richting Veenendaal. Kort voor Veenendaal linksaf naar Elst en vandaar naar Amerongen. Hier moeten we de Amerongseberg over. Het is een klim in etappes om boven te komen, maar daarna een lekkere afdaling richting het noorden (Overberg). Ik kan goed tempo maken en zie mijn teller fors oplopen. Ik zet nog een keer flink aan en kijk op de teller die dan op 5 km per uur staat. Kennelijk heb ik het maximum van de teller bereikt (88 km/uur geeft die maximaal aan) en zit daar 5 km boven. Het is een bekende beperking, maar waarschijnlijk heb ik daar dus 88 plus 5 is 93 km/uur gefietst.

 

Na de afdaling ga ik rustig verder en hoor al snel een paar fikse onweersklappen. Het blijft niet lang meer droog en kort na de tweede klap barst een flinke bui los. Ik doe de klep er op en fiets maar door. Het is nog maar een paar kilometer tot de start-/finishlocatie. Ik parkeer de fiets en meld me binnen af.

Ik drink wat en wacht tot de bui zo goed als over is. Dat duurt vrij lang. Er is weinig wind en de bui komt maar langzaam van zn plek.

 

Om een uur of 2 vertrek ik weer richting huis. Dat gaat een 10-tal kilometers goed tot ik kort voor Barneveld een behoorlijke knal hoor. Nu eens niet van het onweer, maar de linker voorband. Het canvas is op een plek volledig weg en de binnenband had daardoor vrij spel.

Ik zet de fiets aan kant en gebruik reservemateriaal om verder te kunnen. Na de laatste meegenomen boterham te hebben verorberd ga ik weer verder.

Het wil niet echt meer vlotten. Het hoge tempo van de ochtendrit eist vermoedelijk zn tol.

 

Bij Uddel duik ik nog een keer een bui in en moet de klep er weer op. Die kan er in Nunspeet al weer af want daar is het droog en broeierig warm. Bij Elburg las ik nog een laatste stop in om wat fris te kopen en om 5 uur ben ik weer thuis.

Het gemiddelde is met bijna 32 over 227 km heel aardig te noemen. Maar als ik 2 dagen later een woonwerk rit doe, merk ik het nog goed in de benen.