Kwaliteitscontrole Elst (Betuwe)

21 juni 2015

 

Op weg naar Elst ga ik over de Veluwe.

Het is zondag en tijd voor de 2e Kwaliteitscontrole.

Ditmaal in Elst (tussen Arnhem en Nijmegen). De weersvooruitzichten zijn niet daverend, hoewel de temperatuur heel redelijk is. De eerste tientallen kilometer gaan moeizaam. Ik kan met net 33 kruisen en als ik na de lange klim vanuit Apeldoorn richting Arnhem gedaan heb staat het gemiddelde nog maar op 28. Ik besluit dat ik toch maar ga voor de mindere kilometers van de lus van 60 km. Op deze lus bij Nijmegen zijn ook minder (400 t.o.v. 600) hoogtemeters dan in de lus bij Arnhem.

 

Het is daarna vaak stoppen om wegen over te steken en als ik eenmaal de Rijnbrug over ben, stuit ik op een fietspad dat afgesloten is. Ik zoek bij het Gelredome naar een alternatief, maar vind die niet. Dan maar een stukje terug en links van de weg verder. Dat gaat prima en ik kan weer een tijdje Nijmegen/Elst volgen tot ik wederom op een afgesloten fietspad stuit. Nu staan er mensen bij die kennelijk de boel in de gaten houden en ik vraag hen hoe ik in Elst kom. Ze wijzen me op het afgesloten fietspad en trekken de hekken opzij. Zo kan het dus ook.

 

Ook krijg ik nog een route mee: bij de OHRA rechtdoor en dan bij de rotonde linksaf. Dan kom ik vanzelf in Elst. Wetende dat het altijd anders gaat vertrek ik weer. Al spoedig zie ik een grote flat met in koeienletters OHRA en ik ga om het gebouwencomplex heen en ga zo goed en kwaad als het kan rechtdoor. Een tijdje later kom ik bij een rotonde en ga hier links af een dorp in. Als ik het later nazoek moet dit Elden zijn geweest. De weg slingert door het dorp, maar ik twijfel of ik wel de juiste rotonde heb gehad. Ik besluit maar door te fietsen en te kijken waar het schip strand. Dat blijkt uiteindelijk een weg te zijn, waarvan ik denk dat het dezelfde weg is waarop ik fietste, voor ik het dorp binnen kwam.

 

Ik volg die weg en er verschijnt een grote rotonde en de afstand tot Elst blijkt nog drie kilometer te zijn. Dat is mooi en al spoedig ga ik Elst binnen. Nu volgt de volgende uitdaging: vindt de start van de toertocht. Ik had een uitdraai gemaakt van de route, maar ben vergeten die mee te nemen. Nu zit het schema mij redelijk in het hoofd en ik weet dat ik op een sportpark aan het eind van de plaats moet zijn. Uiteindelijk is het eenvoudig te vinden want ik zie een opblaas-boog van de NTFU en fiets er eenvoudig naar toe.

 

Ik schrijf me in, neem een koffie en vertrek na een kwartietje, zo rond een uur of 10.

De eerste kilometers zijn vlak en gaan door veel bebouwde kommen. Langs een nieuw fietspad dat aan een spoorbrug hangt, komen we Nijmegen binnen en fietsen vervolgens langs de Waalkade oostwaarts. Als we net buiten Nijmegen zijn is het links af en we maken een flink aantal kilometers over de Waaldijk om de Ooijpolder. Via een klein stukje Duitsland (Zyfflich) komen we op een korte klim in Wyler en vandaar een lange geleidelijke klim over de Kleefse Baan naar Tivoli (het park is me overigens niet opgevallen).

 

Hierna wordt het onduidelijk. De afdaling van de Hogeweg is steil, onoverzichtelijk en smal. Vol in de remmen naar beneden. Ik mis een pijl. Kijk er overheen, of die staat er gewoon niet, maar ik ga verder naar beneden en mis ook hier de pijlen. Als ik de routebeschrijving bekijk, kom ik er niet uit. Ik ga terug om te kijken of ik ergens overheen gekeken heb, maar laat het steilste stuk voor wat het is. Ik raadpleeg nogmaals de routebeschrijvingen zie dat ik (uiteindelijk) op de Rijksstraatweg moet komen en daar zat ik net ook al even op. Bij een benzinepomp moet ik dan weer links af. Inderdaad zie ik na een tijdje de pijlen weer en even later ook een bezinepomp met een mogelijkheid om links af te gaan. Een behoorlijk steil stuk van naar schatting 400 m a 10% (10-10-9-11%). De Beekmandalseweg.

 

Achteraf gezien had ik na de afdaling meteen terug moeten gaan omhoog en dan verderop weer afdalen naar de Rijksstraatweg. Ik vind het wel best.

 

Ik ga verder richting de brug om de Waal weer over te steken. Een flink stuk is gelijk aan de route van de heenweg. Na de brug is het even zoeken bij een wegopbreking, maar ik vind de route die naar de noordelijke Waaldijk leidt. Deze dijk kunnen we een kilometer of 6 volgen tot Spijk-Ewijk. Voor het zover is eerst nog een horde te nemen. Er staat een schaarhek op de dijk. Erlangs is geen optie vanwege prikkeldraad en een steil talud. Dan dus er door. Uitstappen nauwkeurig manoeuvreren en na een minuutje is het gelukt.

 

Na Spijk-Ewijk voel ik druppels en even later barst een bui los. Ik had net de klep opgeborgen omdat het wat zonniger leek te worden. Stoppen en wisselen dus. Het is een stevige bui. Langzaam wordt het regenen minder, maar de laatste 5 kilometer tot de finish blijft het toch regenen.

 

Ik meld me bij de finish en drink en eet wat.

Ik heb een goede evaluatie met de organisatie en na 3 kwartier ben ik zover om weer terug naar huis te gaan. Ik besluit om niet de kortste weg terug te nemen, maar de heuvels te vermijden. Dat is 85 a 90 km over Velp, Zutphen en Deventer. De teller staat nu op 145 km en dat zal dan op ruim 230 in totaal uitkomen.

Als ik het red wil ik aan de westkant van de IJssel blijven om zo de bebouwde kommen van Zutphen en Deventer te vermijden.

Als ik vertrek is het zo goed als droog en vol goede moed ga ik weer op pad. De wind die op de heenweg zuidelijk (en tegen) was, is gedraaid naar het westen tot noordwesten en dus weer grotendeels tegen.

 

Naar Arnhem levert geen problemen op. Ik volg Arnhem-Centrum en later Velp. Dit gaat goed tot ik op een braderie stuit en een alternatief moet zoeken. Het is helemaal bewolkt en ik heb geen oriŽntatie op wat noord of zuid is. Ik volg op mín gevoel de route noordwaarts en kom in buitengebied terecht. Nu is Arnhem ruim opgezet en ik ga door, in afwachting of ik een richtingaanwijzer kan vinden. Die komt niet en als ik voor het gevoel te ver afwijk van de juiste richting realiseer ik me dat ik een gps in de mobiel heb zitten en ik raadpleeg deze.

 

Ik blijk in Driel te zitten en 4 km van de route verwijderd. Ik ga terug, kom weer bij de braderie en kies een ander alternatief. Dat lukt gelukkig en een minuut of 10 later ga ik de Rijn over. De borden naar Velp volgen gaat goed. Het is wel continu stoppen voor stoplichten en weer door, maar de route is correct. Even fiets ik verkeerd bij een volgende wegopbreking bij Dieren. Maar de zon komt er geleidelijk aan iets bij en ik kan me beter oriŽnteren. De klep gaat er weer af en een volgende opbreking ten zuiden van Zutphen levert geen probleem op. Ik zie geen afslag richting Voorst (om aan de westkant van de IJssel te blijven) en ga Zutphen in. Ook hier is het zoeken naar de doorgaande fietswegen. Moeilijker gemaakt door alweer een wegopbreking.

 

Ook in Gorssel moet ik weer een alternatief zoeken en meteen hierna begint het weer te regenen. Een paar kilometer bij de A1 barst de bui in alle hevigheid los en is de ook daar aanwezige wegopbreking maar moeilijk te volgen. Ik kom nu Deventer binnen en afgezien van weer vele stoplichten is het een lange doorgaande weg zonder problemen.

De IJsseldijk naar Olst en Wijhe kent geen verdere moeilijkheden en om goed 17 uur ben ik weer thuis. Het verkeerd fietsen bij Arnhem levert de nodige extra kilometers op en in totaal kom ik op 246 km. Dit in ruim 9 uur waardoor er nog geen 27 als gemiddelde uitkomt. Het zat dan ook niet echt mee met een stroef begin, veel tegenwind, stoplichten en wegopbrekingen.