Kwaliteitscontrole HomeRide Groningen

27 juni 2015

 

De HomeRide langs Ronald Macdonald huizen moet gecontroleerd worden. 500 km met de start in Groningen en finish 24 uur later in Maastricht. Qua kilometers een mooie uitdaging, maar de kosten voor deze sponsorrit zijn hoog: Het inschrijfgeld is rond de 80 euro.

Ik heb vooraf contact over deze rit met de NTFU en ik hoef niet mee te fietsen. Snuffelen op de startplek is voldoende.

 

Op de site van de NTFU staan 2 starttijden: 500 km om 13:00 uur en 515 km om 15:00 uur. De site van de HomeRide zelf geeft maar 1 starttijd (13:00 uur) en ik wil dan proberen om er zo rond 12:45 te zijn zodat ik een beeld kan krijgen van wat er allemaal speelt. Een eventuele evaluatie van wat ik gezien heb kan dan wel na de start.

 

Ik vertrek om 9:10 voor de 100 km naar Groningen en ga via Stadshagen, Hasselt en Zwartsluis richting Meppel. Daar kom ik langs de Drentse Hoofdvaart te fietsen en die kan ik volgen tot Assen. Het is bewolkt, maar met een graad of 16 niet koud. De wind is opzij.

Het gaat redelijk vlot en ik kan kruisen met 33 a 34. Bij Assen staat er gemiddeld 31,3 op de teller. De kortste route is door Assen en dan strak noordelijk naar Groningen, maar ik kies voor het brevettenalternatief via Norg, Donderen en Yde om vanaf De Punt noordwaarts te gaan.

 

In Groningen na het spoor rechts en al snel ben ik op het startterrein dat pal achter de controle locatie van de brevetten ligt. Het is er druk met fietsers, begeleiders, organisatie en publiek. Ik doe indrukken op van de accommodatie en organisatie en zie dat alles behoorlijk goed is geregeld. Maar wel volgens een eigen norm.

 

Er zijn 7 startvakken waarin, volgens de organisatie, 939 fietsers zouden staan. Dit aantal lijkt me behoorlijk veel. Ik schat dat er in elk startvak * zo’n 80 fietsers staan. Dat zou dan in totaal op pakweg 600 deelnemers komen. Zou er dan toch nog een tweede start om 15:00 uur zijn?

De organisatie laat de fietsers per vak starten en noemt daaraan vooraf de diverse groepen per vak op. Misschien komen dan om 15:00 uur de resterende (individuele) fietsers?

*noot achteraf: Niet iedereen hoeft bij de HomeRide de totale afstand te fietsen. Er doen ook teams mee waarbij iedereen een deel van het traject fietst. Hier staan alleen de startende fietsers in de vakken.

 

Als de laatste groep fietsers vertrokken is wordt snel duidelijk dat het feestje in Groningen ten einde is. In rap tempo wordt alles afgebroken en opgeruimd. Ik zie alleen nog maar mensen met “vrijwilliger” op de badge en iedereen met “organisatie” is weg. Dat geeft mij geen mogelijkheid meer om te evalueren. Ik ga naar het tankstation 100 m verderop, drink er koffie met een koek en ga weer op pad.

 

Om de stoplichten in Groningen te vermijden neem ik de langere route via Waterhuizen. Het wordt mooi weer en de temperatuur is aangenaam. In Groningen stond het gemiddelde (na de diverse stops en stoplichten) op ongeveer 30,5. Het eerste stukje terugweg levert ook wat stops op en het gemiddelde zakt naar 30,3. Ik wil proberen dit boven de 30 te houden en moet dan kruisen rond de 32. In het stuk tot De Punt lukt dit aardig en daarna weet ik het langzaam op te bouwen naar een kruissnelheid van ongeveer 34. Eenmaal langs de Drentse Hoofdvaart gaat het beter en de vele motoren die me voorbij komen (van de TT in Assen) geven afleiding. Ook de mensen aan de kant van de weg die naar de motorrijders kijken, geven afleiding.

 

Het gaat lekker en al spoedig nadert Meppel. Hier neem ik een korte pauze en bel naar huis dat ik er met ongeveer een uur ben. Even tot Zwartsluis schuin tegen de wind in, maar daarna gaat het met 37 a 38 richting Hasselt. De laatste kilometers langs de dijk en in Zwolle leveren dan geen problemen meer op.

Bij thuiskomst staat het gemiddelde net boven de 31 zodat ik terug ongeveer 1 km/uur sneller ben geweest dan op de heenweg. De rit geeft dan ook een goed gevoel.