Kwaliteit Grootebroek telefoon

13 september 2015

 

Een mooie uitdaging in het naseizoen: een kwaliteitscontrole in Grootebroek. 90 km heen, 70 als toertocht en 70 km terug. 250 km.

 

De week voorafgaand. Ik verkeer in de veronderstelling dat de rit op zaterdag is. Het verwachtte weer: 20-23 graden; in de middag van het zuiden uit buien. Prima omstandigheden dus. Die buien komen dan als ik al weer thuis ben. De zondag de hele dag buien en wat koeler.

Op vrijdagavond dringt het door dat het die zaterdag pas de 12e is en de 13e op de zondag. Net op tijd dus. Je zult maar 90 km gefietst hebben en voor en dichte deur komen te staan.

 

Zondag de 13e: 04:50 uur. Ik word wakker. De wekker staat op 5 uur, dus nog even geduld.

 

05:05 uur. Nog steeds wachten tot de wekker gaat. Ik zie nu dat ik de wekker niet goed heb gezet. Hij gaat pas op maandag af. Vlug er uit, aankleden, de hond uit laten en het eten klaar maken voor nu en voor onderweg. Het bord Brinta wegwerken en op pad.

 

06:05 uur. Fietscomputer resetten en fietsen. Ik kies de makkelijkste weg om in Noord Holland te komen. Dat is door Kampen, langs Dronten en via Swifterbant naar Lelystad. Ik neem een plaspauze bij het Observatorium Robert Morris en verbaas me over de grote hoeveelheid windmolens die hier in het landschap staan.

 

07:30 uur. Lelystad. Zoals altijd kan ik geen goede route vinden om soepel en in tempo door Lelystad te gaan. Ik volg zoveel mogelijk de borden naar Enkhuizen en dat gaat redelijk. Het gaat langs een paar woonwijken en de route bevat wat scherpe bochten, maar ik kom waar ik wil zijn: bij de dijk van Lelystad naar Enkhuizen.

 

07:55 uur. Ik draai de dijk op voor de 27 km naar Enkhuizen. Na de sluizen naar rechts en vervolgens een hele grote bocht naar links. Na een lang stuk rechtdoor een flauwe bocht naar links. Je krijgt u zicht op een eilandje waar wat voorzieningen zijn.

Na het eilandje volgt een overgang van de noord- naar de zuidkant van de dijk. Je fietst nu met het zicht op de autoweg en daarachter is Noord Holland duidelijk zichtbaar. Er volgt een afdaling om onder de sluizen door te gaan en daarna ben je vrij snel weer op het “oude” land.

 

08:45 uur. Ik neem een korte pauze om me te oriënteren. Ik heb geen plattegrond gemaakt van de route en de plek van bestemming, dus moet ik op mijn geheugen vertrouwen. Dat lukt aardig en ik kom via een fietspad Grootebroek binnen. In een van de laatste bochten voor Grootebroek voel ik weerstand in het rechter voorwiel en denk: “LEK”.

Ik wissel banden en vraag even later aan een passant naar de straat van mijn bestemming. Die blijkt een paar 100 meter verderop te liggen en ik beland bij de TCG, wat mogelijk Toerclub Grootebroek kan zijn. Het blijkt echter een tennisclub te zijn, maar daar weet men wel waar ik wel moet zijn.

 

09:30 uur. Aankomst bij het clubhuis van de toerclub. Ik drink een kop koffie en praat wat met aanwezigen. Het is er rustig. Inmiddels zijn ongeveer 20 fietsers vertrokken voor de 140 km en ook 20 voor de 105 km. Ik schat zo in dat men blij zal zijn als er ook voor de 70 km een 20 tal zal starten, maar vrees dat het bij een stuk of 10 zal blijven.

 

10:00 uur. Ik vertrek voor mijn 70 km. Het is links af en nogmaals links af. Ik interpreteer het verkeerd door de eerste keer al bij het verlaten van het terrein mee te tellen. Hierdoor kom ik niet bij de volgende aanwijzing (Verkeerslichten). Het duurt even voor ik door heb dat ik niet goed zit. De rit is niet uitgepijld en ik moet het van het papier af lezen. Gelukkig is de beschrijving volgens de NTFU normen en ik zie op de blauwe ANWB handwijzers een plaats (Wijdenes) aangegeven die ook op de beschrijving in het begin voor komt. Bij Wijdenes aangekomen zie ik op een kruising straatnamen die ik ook op het papier tegen kom en ik kan de originele route nu vervolgen. Snel blijkt dat ik een stuk van circa 6 km minder heb gefietst dan de bedoeling was. Ik ga verder volgens de beschrijving, twijfel af en toe over de juistheid van de keuzes, maar blijk niet meer verkeerd te fietsen.

 

11:15 uur. Pauzeplek in De Weere. Een dorpscafé is de plek voor een rustpauze. Als ik er arriveer zitten er al 3 andere deelnemers die ook de 70 km volgen. Ik bestel een koffie en een appelpunt, maar dat blijkt te veel van het goede. Koffie is geen probleem, maar de appelpunt moet een appelkoek worden. Er wordt geanimeerd gekletst aan de koffietafel en na een half uurtje houdt iedereen het voor gezien.

 

11:40 uur. De 3 andere deelnemers komen uit de streek en kennen de wegen. Ze besluiten een alternatief te nemen om zo een lang stuk met klinkers te omzeilen. Ik ken de omgeving niet en na een uitgebreide uitleg over de fiets aan wat geïnteresseerden kom ik vrij snel na vertrek op de klinkerstrook. Overigens viel de oneffenheid van het stuk best mee.

Inmiddels is het zeer aangenaam weer geworden. Na een klein buitje bij Swifterbant is het geleidelijk opgeklaard en op wat sluierbewolking na is het zo goed als onbewolkt. De temperatuur zal richting 20 graden gelopen zijn. Het is genoegzaam om te fietsen.

 

12:00 uur. Ik ben via Onderdijk in Wervershoof gekomen. Het fietspad waar ik op zit eindigt en aan de andere kant van de weg start een fietspad op een dijk. Ik twijfel tussen de weg en het fietspad en kies uiteindelijk voor het fietspad. Dat was niet de bedoeling en ik kom dan ook de eerstvolgende aanwijzing bij een minirotonde niet tegen. Bij de eerste mogelijkheid om van de dijk af te gaan verlaat ik deze en zie meteen dat ik bij een weg uitkom die ook in de beschrijving genoemd wordt. Dat is een makkelijke manier om de route terug te vinden en ik

kan ook zonder problemen het laatste stuk van de rit af maken.

 

12:20 uur. Terug bij de start. Ik neem de opmerkingen die ik over de route heb met iemand van de organisatie door, neem nog een koffie en vertrek weer voor de terugrit.

 

12:45 uur. Bij een tankstation koop ik een flesje cola en 10 minuten later draai ik de dijk weer op richting Lelystad. De eerste kilometers heb ik de wind schuin achter, maar de rest van de rit is deze schuin tegen. Ik neem onderweg een korte pauze om de meegenomen boterhammen op te eten.

 

13:55 uur. Ik ben nu vlak bij Lelystad en moet 5 minuten wachten voor de brug die net voor mijn neus opengaat om wachtende zeilschepen een sluis in te laten varen. Als ik van de dijk af ben mis ik aanwijzingen om richting Dronten te gaan. Ik probeer op basis van waar de zon staat een efficiënte route te maken door Lelystad en uiteindelijk kom ik dan toch aanwijzingen tegen. Het is een andere weg dan voor de heenreis en ik kom aan de zuidkant van Dronten uit. Even links en dan rechts richting Kampen.

 

15:00 uur. Ineke doet vrijwilligerswerk in het restaurant bij het Zalkerveer tussen Zalk en ’s Heerenbroek. Het is een populair veerpontje dat bij mooi weer veel dagjesmensen trekt. Ik kom er op de terugreis op een paar honderd meter langs en het lijkt me een mooie pleisterplek als laatste stop. Maar eerst even de polder uit. Bij de Roggebotsluis staat een flinke file omdat ook hier wat zeilschepen niet onder de brug door kunnen. Net voor ik er ben komt het verkeer weer op gang en ik kan gewoon doorfietsen. Ik passeer Kampen aan de westkant en ga via de Molenbrug richting Zwolle. In ’s Heerenbroek ga ik de verbindingsweg in naar de Zalkerdijk, maar stuit snel op een schaarhek. Ik stap uit en kom met wat manoeuvreren voorbij deze hindernis. Bij het opgaan van de dijk volgt nog een haarspeldbocht.

 

15:45 uur. Ik ben bij het theehuis en kan eindelijk weer eens aan de koffie. Ik blijf er een half uurtje en vertrek dan voor de laatste kilometers. Ik fiets een stuk verder de dijk af en kan dan op een normale manier mijn weg vervolgen. Nogmaals door ’s Heerenbroek en daarna ben ik al snel weer terug in Zwolle. In de laatste kilometer begint het licht te druppelen, maar ik kan droog de fiets weer in de tuin stallen. 248 km in een kleine 8 uur. Net 31 als gemiddelde is heel aardig.