De telefoon

2 januari 2015

 

De eerste rit van het jaar is dit keer niet een rit naar Barneveld, maar naar Tubbergen. Qua kilometers maakt het niet uit. Naar verwachting ongeveer 130 km.

De aanleiding voor de rit is het feit dat ik weer eens iets moet ophalen dat is blijven liggen. We hebben oud en nieuw in Tubbergen gevierd bij mn schoonzus en zwager en daar is mijn telefoon blijven liggen. Ik had voor deze 2e januari toch al vrij gevraagd, geen plan voor een programma en het is goed weer om te fietsen. Zonnig en met 8 a 10 graden vrij zacht.

 

Ik spreek af dat ik tussen 12 en 13 uur in Tubbergen verwacht te zijn en vertrek om kwart over 10. Met de stevige rugwind moet de 65 km in ongeveer 2 uur te doen zijn.

Zonder al te veel problemen natuurlijk.

Maar ik ben Zwolle nog niet uit of het achterwiel begint te zwabberen. Lek!

Ik wissel de banden en na een minuut of tien kan ik weer verder. Het gaat lekker met de wind in de rug en ik kan langs de N35 kruisen met tegen de 40. Ook langs het Overijssels Kanaal richting Lemelerveld blijft de vaart er goed in. Na Hankate nog een paar stukken langs het kanaal en daarna via Daarle richting Daarlerveen.

 

Wat is dat nu bij binnenkomst van Daarle. Ik kan een bocht in de weg nauwelijks maken en de vrees rijst dat nu de rechtervoorband aan vervanging toe is. Als ik de banden er af haal komt ook een deel van het velglint mee. Kennelijk is dat kapotte velglint ook de oorzaak van het lek. Ik heb geen reserve-lint bij me en hoop dat ik met het kapotte lint zover kom dat ik bij een fietsenzaak een nieuw lint kan kopen. Dat zal in de eerste kilometers niet het geval zijn, want noch in Daarle, noch in Daarlerveen weet ik een fietsenwinkel te zitten. Wel in Vriezenveen, waar ik aan het eind van het dorp een zaak ken. Daar kom ik na De Pollen ook net langs.

 

Eerst maar eens een reserve op het rechter voorwiel. Wisselen neemt iets meer tijd dan verwacht omdat de banden erg strak om de velg zitten, maar na een klein kwartiertje kan ik de banden oppompen. Dat heeft echter onvoldoende effect en de band loopt bijna net zo snel weer leeg. Kennelijk nog een gaatje in de binnenband en weer een keer wisselen is nodig. Dit gaat wel vrij vlot, maar al met al ben ik toch in totaal een minuut of 20 zoet met dit 2e lek.

 

Ik ruim de boel op en als ik het deksel van de grond wil pakken voel ik in mijn onderrug 2 maal een tik. Prompt sta ik geparkeerd en doet het rechtop komen veel pijn. Ik kan moeizaam bewegen, hoewel de benen geen last lijken te hebben.

Wat nu? Doorgaan en hopen dat fietsen geen probleem oplevert en ik in en uit de Quest kan komen zonder problemen, of thuis bellen en me laten ophalen?

Eerst maar eens kijken of ik in de fiets kan komen en nog kan fietsen. Beide blijken snel zonder al te veel moeite nog te kunnen. Dat betekent gewoon verder gaan. In Daarle, Daarlerveen en even verder in Westerhaar zie ik nergens een fietsenwinkel en aangekomen bij de winkel in Vriezenveen blijkt deze dicht te zijn (hoewel de openingstijden op de deur anders zouden doen vermoeden). Nadat ook in Geesteren geen fietsenwinkel te zien is, vestig ik mijn hoop op Tubbergen, waar er zeker minimaal 1 moet zijn.

 

Eerst maar even naar mn schoonfamilie. Ik red het zelfs om binnen de opgegeven marge te blijven en ben om kwart voor 1 op het bekende adres. 62.58 km in 1:52:30. Een goed gemiddelde van ruim 33. Ik eet er mn brood en krijg de telefoon. Ik krijg een beschrijving hoe ik bij de dichtstbijzijnde fietsenzaak kan komen en vertrek rond half 2 weer. De (mooie en ruime) fietsenzaak is snel gevonden en ik vraag er om een 20 velglint. Blijken ze vele linten te hebben voor 28-inch, maar 20 is niet beschikbaar. Wel kan ik een plaklint krijgen dat op maat gemaakt kan worden. Ik neem dat dan maar want het is in noodgevallen handig, maar bij een spaakbreuk kun je het verwijderen en weggooien.

 

Ik maak me klaar voor de terugweg. Met de wind stevig tegen hoop ik dat een gemiddelde van 30 nog haalbaar is. De route zal ik zoveel mogelijk kiezen door bosgebieden en zal dus geheel anders zijn dan op de heenrit. Dat is na een paar kilometer al het geval als ik de afslag naar Geesteren niet neem, maar rechtdoor ga naar Langeveen. Het tempo valt me met de wind nu schuin tegen nog mee. Ik kan ruim boven de 30 kruisen. Na Langeveen komt Kloosterhaar en nu ga ik recht tegen de wind in naar Sibculo. Ik merk het voordeel van de vele bosstroken duidelijk. Na Sibculo komt Vroomshoop en even later Den Ham.

 

Na Den Ham een groot bosgebied tot Ommen. Ik stop hier even voor een sanitaire stop. Het gaat goed. Ik ben weer op de helft en kan op de terugweg een gemiddelde maken van net boven de 31. Dat is meer dan verwacht.

Na een minuut of 5 verrek ik weer voor het laatste stuk. Na Ommen is het tot Dalfsen veel bosgebied en af en toe wat kleinere open stukken. Na Dalfsen een lang open stuk tot Wythmen. Hier merk ik duidelijk de kracht van de tegenwind, maar het stuk naar Zwolle is weer meer beschut. Nu nog 5 kilometer door Zwolle en om kwart voor 4 ben ik weer thuis. Het gemiddelde op de terugweg is net boven de 30 gebleven. Wel jammer dat de totaaltijd 8 seconden langer is geworden dan 4 uur. (128.66 km).

 

Van de rug heb ik tijdens het fietsen zelf geen last gehad. Wel kostte het veel moeite om steeds wat rechterop te gaan zitten als ik weer wat onderuit was gezakt (elke 5 a 10 km).

Ook bij de fietsenwinkels in Zwolle van Halfords en Scholten is geen velglint voor 20 velgen te krijgen. Wel weer het afknipbare lint.